Pagalba
Pareigūnai: kas išdrįs sustabdyti ministro D. A. Barakausko neveiklumą?
2014-05-15

Naktinių reformų architektų paveldas vis dar saugomas

Nuo 2008 iki 2013 m. statutinėms įstaigoms skiriamos valstybės biudžeto lėšos sumažėjo daugiau kaip 25 proc. – 350 mln. litų, iš jų finansavimas darbo užmokesčiui – daugiau kaip 120 mln. litų. Tuo tarpu institucijų gausa ir funkcijų dubliavimasis kelia vis daugiau problemų.

„Dabar Vidaus reikalų ministerijoje turime daug teisėsaugos struktūrų, kurios dėl netinkamo finansavimo negali kokybiškai atlikti savo pareigų, o viešojo saugumo būklė išties kelia nerimą. Kiek žmonių dar turi nukentėti, kad valdininkai ir politikai išties tuo susirūpintų? Kas laukia mūsų visuomenės, jei po Ukrainos ateis Lietuvos eilė? Ar mūsų pareigūnai pasiruošę tokiam įvykių scenarijui?“, - retoriškai klausia NPPSS vadovas Vladimir Banel.

Akivaizdu, kad dabartinė viešojo saugumo taktika neduoda rezultatų. Net Prezidentė pripažįsta, jog problemos yra sisteminės, o vien rotacijų teisėsaugos sistemoje neužtenka.

Išeitis – sistemos optimizavimas

Pasak pareigūnų, institucijų finansavimas išlieka didžiausia problema. Vis dėlto reikia nepamiršti, jog sisteminis ministerijai pavaldžių institucijų veiklos optimizavimas leistų sutaupyti nemažą tiek darbo priemonėms, tiek atlyginimams reikalingų lėšų dalį. Apie tai kalbama daug ir jau seniai. Regis, racionaliai mąstantys valstybės pareigūnai supranta, jog tinkamai paskirsčius funkcijas galima sutaupyti daug lėšų, tačiau pažadai ir sprendimai vistiek lieka neįgyvendinti.

„Dar nuo 2009-ųjų NPPSS ragina peržiūrėti institucijų veiklą, atsisakyti perteklinių ir panaikinti dubliuojamas funkcijas. Jeigu patys neįstengiame to padaryti, pasitelkime kitų šalių patirtį. Pavyzdžiui, Danijoje beveik 5,6milijonų žmonių saugumą užtikrina vos 10 tūkstančių policininkų, o į vieną pareigūno darbo vietą pretenduoja po 10žmonių. Tuo tarpu mes pareigūnų turime dvigubai daugiau, o darbuotojų ir visuomenės saugumo lygis nė iš tolo nepanašus į šią Europos valstybę“, - apgailestauja V. Banel.

Pareigūnų atstovo teigimu, peržiūrėjus viešojo saugumo užtikrinimo funkcijas, sutelkus jas vienoje institucijoje, sutaupytume administracines ir koordinacines lėšas. Jas būtų galima skirti darbo sąlygų gerinimui, aprūpiminimui, pagaliau, žemiausios grandies pareigūnų darbo užmokesčio didinimui. Tik tokiu būdu įmanoma išlaikyti profesionalius darbuotojus, kurie galės užtikrinti aukčiausią visuomenės saugumo lygį.

„Šiuo metu turime besidubliuojančias funkcijas skirtingose institucijose, kurios privalo būti peržiūrėtos ir tinkamai optimizuotos. Vien Finansinių nusikaltimų tyrimo ir Viešojo saugumo tarnybų pertvarka ženkliai padidintų visos sistemos veiksmingumą“, - įsitikinęs NPPSS vadovas Vladimir Banel.

Beje, pernai priimtoje 2012-2016 metų Vyriausybės programoje VRM įstaigų optimizavimas numatytas. Vykdytojas – Vidaus reikalų ministerija, tačiau jos vadovas, anot V. Banel, veikiau užsiima dalyvavimu pasitikimuose ir priėmimuose, o ne rūpinasi realiais sprendimais. Lietuvos policijos forume praėjusiais metais priimta rezoliucija, numatanti įstaigų optimiazimą, įteikta aukščiausiems šalies vadovams, taip pat liko nepastebėta.

Premjero pažadai subliuško?

NPPSS dar kartą kreipėsi į Vyriausybę su prašymu dar šiais metais padidinti pareigūnų atlyginimus. Premjerui Algirdui Butkevičiui priminta, kad jo pažadas mažiausiai uždirbantiems 1-10 kategorijų pareigūnams padidinti darbo užmokestį bent 10 proc. neištesėtas. VRM funkcionierių teigimu, to daryti neketinama, nes tam esą reikalingi LR Valstybės tarnybos įstatymo ir kitų teisės aktų, reguliuojančių darbo užmokestį, pakeitimai.

„Šiuo metu turime sistemą, plūduriuojančią „pasroviui“. Esminių sprendimų nėra, ministerijai tenka nuolat priminti jos atliekamas funkcijas. Vidaus tarnybos statuto, Policijos veiklos įstatymo siūlomi pakeitimai – mirties taške. Iniciatyvas „gesina“ naujos iniciatyvos“, - aiškina NPPSS vadovas Vladimir Banel.

Profesinių sąjungų atstovai piktinasi valdininkų ir politikų negebėjimu sumažinti „elito“ ir žemiausių kategorijų pareigūnų darbo užmokesčio atotrūkio, kuris, pasak jų, įvairiomis priemonėmis tik didinamas. Konstitucinio teismo sprendimo įgyvendinimas ir daugiausiai uždirbančiųjų atlyginimų padidinimas čia vienas ryškiausių pavyzdžių.  

„Puikiai suprantame, jog struktūra milžiniška ir jos nepakeisime nei per dieną, nei per mėnesį, tačiau to siekti būtina. O tam, žinoma, reikia realių darbų“, - teigia V. Banel.  Anot jo, priemonių yra daug, tačiau tam reikalingi tvirti ir ryžtingi sprendimai, kurių pareigūnų bendruomenė ir toliau nuosekliai sieks.

 

NPPSS informacija