Pagalba
V. Banel: daugumai rūpi valstybės tarnautojų pavaldumas, o ne motyvacija
2017-12-04

Gruodžio 1-ąją Valstybės tarnybos departamentas minėjo 15-ąsias įkūrimo metines. Tiek pat metų suėjo ir dabar galiojančiai Valstybės tarnybos įstatymo redakcijai. Šia proga lapkričio 30 d. departamentas surengė diskusiją, skirtą apžvelgti Lietuvos valstybės tarnybos raidą (plačiau apie diskusiją skaitykite čia). Diskusijoje dalyvavo ir Nacionalinio pareigūnų profesinių sąjungų susivienijimo pirmininkas Vladimir Banel.

 

Vladimir Banel komentaras apie valstybės tarnybos problemas ir sprendimo būdus:

 

Mane išties nustebino faktas, kad prieš dešimtmetį tuometiniai politikai ir valdininkai valstybės tarnybos pamatą pradėjo statyti imant Ispanijos pavyzdį. Turime pažangių Europos valstybių – Danijos, Norvegijos, Švedijos, Didžiosios Britanijos, Vokietijos – pavyzdžius, tačiau buvo nuspręsta rinktis šiandien akivaizdžiai paskutinėse linijose stovinčią Ispaniją.

 

Lietuvoje šiandien situacija taip pat nekokia. Jau kone dešimtmetį veikia kelios „išlikimo“ stovyklos: vieniems svarbu, kam turi būti pavaldus Valstybės tarnybos departamentas, kitiems, - kaip jis vadinsis. Lietuvos piliečiai valstybės tarnybą vertina kritiškai, jų netenkina teikiamų paslaugų kokybė, tačiau apie tai nė nėra kalbos. Pati Valstybės tarnyba, jos veikimo strategija, darbuotojai, jų motyvacija, darbo užmokestis, darbo sąlygos iš esmės mažai kam įdomūs dalykai.

 

Nuo 2009 metų valstybės tarnautojams nebuvo keltas bazinis dydis ir keli pridėti eurai kitąmet situacijos tikrai nepakeis iš esmės. Norint pakelti atlyginimą valstybės tarnautojui 50 ar 100 eurų (kurių darbuotojai tikrai verti), reikia 100 mln eurų, kurių valstybė šiandien neturi. Valstybės tarnautojų darbo užmokesčio sistema yra ydinga. Be to, norint kelti atlygį valstybės tarnautojams, jį būtina kelti ir politikams. Jei norime esminiu pokyčių, sistemą būtina nedelsiant keisti.

 

Prie visų šių problemų sistemoje trūksta pažangos ir lyderystės, veikia silpnos profesinės sąjungos, kurios pačios abejoja savo jėgomis, politinės partijos, kurios nuolat kišasi į Valstybės tarnybos departamento veiklą.

 

Vidaus reikalų sistema tikslingai siekė, kad darbo užmokesčio ir kiti klausimai būtų įtvirtinti atskirame dokumente – Vidaus tarnybos statute. Tai vidaus reikalų sistemai leidžia daryti esminius pokyčius, nejudinant tūkstantinės valstybės tarnybos darbuotojų minios. Statutinės tarnybos pradėjo mažais žingsniais judėti į priekį, proveržis būtina ir valstybės tarnybai.

 

Vyriausybės lygiu turi būti sutarta, kokie yra valstybės ir valstybės tarnybos strateginiai tikslai, piliečių lūkesčiai. Būtina ugdyti lyderius, kurie gebėtų ugdyti kitus lyderius, motyvuoti darbuotojus kompetencijas atitinkančiu darbo atlygiu. Ne mažiau svarbu kurti stiprią, kuriančią ir bendro rezultato siekiančią bendruomenę, gebančią tvirtai pastovėti už savo poziciją.