Antradienį Seime buvo patvirtintas kitų metų Lietuvos biudžetas, kuriame statutinių pareigūnų darbo užmokesčio didinimui numatyta papildomai skirti beveik 9 mln. eurų. Kokį kelią teko nueiti, kad šis sprendimas būtų priimtas ir kokie iššūkiai pareigūnų bendruomenės laukia kitąmet, pasakoja Nacionalinio pareigūnų profesinių sąjungų susivienijimo (NPPSS) pirmininkas Vladimir Banel.
Kaip NPPSS vertina kitų metų teisėsaugos biudžetą?
Iš esmės - teigiamai. Reikia prisiminti, kad pavasarį projektiniai biudžeto skaičiai atrodė tikrai nekaip. Tačiau tai skatino mus aktyviai veikti. Kitų metų biudžetas yra labai svarbus, nes Seimo ir Vyriausybės kadencijos įpusėja. Visi puikiai žinome, kas dedasi prieš naujus rinkimus, kurių kitąmet - net 3. O ką kalbėti apie artėjančius Seimo rinkimus. Jau šiemet matėme, kiek yra įtampos ir intrigų tarp pačių politikų. Tai trukdo politikams konstruktyviai dirbi, o nuo to nukenčia ne kas kitas, o eiliniai žmonės ir pareigūnai. Šiemet mūsų tikslas buvo, kad pareigūnų darbo užmokestis kitąmet didėtų bent apie 100 eurų. Manyčiau, kad pasiekėme tai.
Ar šie skaičiai galėjo būti geresni, ko pritrūko?
Taip, kai kurių institucijų darbo užmokesčio skaičiai galėjo būti ir geresni, pavyzdžiui, policijos. Pavasarį policininkų darbo užmokesčio didinimui buvo planuojama skirti tik apie 2,2-2,4 mln. eurų. Vėliau pasiūlymas augo iki 4,6 mln. eurų, bet komitetuose mes siūlėme jį didinti dar bent 2 milijonais. Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) pareigūnų užmokesčio didinimui buvo planuojamas vos 1 mln., siūlėme 5 mln. eurų ir nors buvo gauta daugiau nei 2 mln. eurų, bendrai skirta apie 3,2 mln., tai dar ne pabaiga. Per ateinančius metus būtinai grįšime prie VSAT darbo užmokesčio klausimo. Viešojo saugumo tarnybos darbuotojų darbo užmokesčiui papildomai skirta 750 tūkst eurų, Kalėjimų departamentui siūlėme 5 mln. darbo užmokesčio didinimui. Vienas iš didžiausių laimėjimų – patvirtintas mūsų pasiūlymas Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento (PAGD) pareigūnų darbo užmokesčiui skirti 3.5 mln. eurų, nors buvo numatyta skirti tik 2.5 mln. eurų. Ši suma tikrai leidžia tikėtis, kad kitąmet ugniagesių gelbėtojų algos augs gana ženkliai.
Ar politikai suvokia teisėsaugos situaciją ir vaidmenį?
Manau, kad taip, juk iš esmės galutinis rezultatas yra teigiamas, biudžetas priimtas. Tačiau kartu sustiprėjo dirbtina priešprieša tarp statutinių pareigūnų ir kitų valstybės tarnautojų. Kai tik prasideda diskusijos apie teisėsaugą, iš karto pasigirsta šūkis: „policinė valstybė“. Pati teisėsauga per paskutinius metus smarkiai pasikeitė, tad būtent dabar yra reikalinga politikų pagalba, kad tie pokyčiai būtų sėkmingai užbaigti.
Kieno rankose viso biudžeto svarstymo proceso metu buvo politinė lyderystė?
Kadangi Seimo komitetai viešai filmuoja ir transliuoja savo posėdžius, į tai atsakyti paprasta. Labiausiai reikia dėkoti Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos bei Socialinių reikalų ir darbo komitetams. Teisės ir teisėtvarkos komitete, deja, vietoje teisėsaugos buvo kalbama apie kultūrą. Neslėpsiu, tai yra kažkas nenormalaus. Biudžetui grįžus į Vyriausybę, daug dirbome su kanceliarijos vadovybe. Taip pat vyko derybos ir susitikimai su finansų ministru. Tačiau iš esmės už šalies biudžeto formavimą yra atsakinga LRV, tad pagrindinės derybos ir galutiniai sprendimai buvo rasti būtent čia.
Skirtingos profesinės sąjungos rinkosi skirtingus kovos dėl biudžetų būdus. Labiausiai, turbūt, išsiskyrė ugniagesiai. Ar yra koks nors vienas sėkmės receptas?
Praktika rodo, kad reikia imtis įvairių priemonių ir taktikų. Derybas, jei jos nesėkmingos, dažnai keičia protestai. Nedaug trūko, kad to imtųsi ugniagesiai gelbėtojai, bet biudžetui grįžus į Vyriausybę, derybos tiek su jos atstovais, tiek su Finansų ir Vidaus reikalų ministerijų atstovais atsinaujino ir buvo imtasi veiksmų. Po dviejų savaičių intensyvių derybų, buvo rasti sprendimai, kaip spręsti svarbiausias 2019 metų ugniagesių gelbėtojų, bei kitų paminėtų aukščiau institucijų problemas.
Kokie iššūkiai laukia pareigūnų bendruomenės po biudžeto patvirtinimo?
Akyla biudžeto įgyvendinimo kontrolė. Ne kartą minėjome, kad tai yra tikslinės lėšos, skirtos darbo užmokesčiui didinti, tad pavasarį turi įvykti vertinimai, o pareigūnai privalo gauti pinigus. Vienas iš pagrindinių mūsų tikslų – kasmetinis darbo užmokesčio didėjimas. Kadangi ekonominiai bei socialiniai pokyčiai vyksta nuolatos, tad negali būti taip, kad darbo užmokestis didėja tik epizodiškai ar išskirtinai tik kažkuriais metais. Mano manymu, tai turi būti vienas iš svarbiausių visų profesinių sąjungų prioritetų bei darbų. Beje, svarbu, kad ir politikai tai įsisąmonintų bei ir neieškoti priežasčių, kaip ar kodėl išsisukti.