Praėjusios savaitės pabaigoje Medininkuose dalyvavau Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) veiklos rezultatų aptarime. Daugiau informacijos apie įvykusį renginį jau pateikė tarnyba, ją galite pamatyti paspaudę šią nuorodą. Savo ruožtu, noriu pasidalinti keliais pastebėjimais, kurie po renginio susigulėjo mano galvoje.
Pokyčius įgyvendinanti VSAT vadovybė susiduria su nemenkais iššūkiais, reikalaujančiais sprendimų, kurie veiktų efektyviausiai. Tai – IT sistemų plėtra, pajėgų planavimas ir fizinė sienos apsauga bei pasieniečių darbo organizavimo ir motyvavimo klausimai. Tačiau svarbiausias mano palinkėjimas VSAT kolegoms, kylantis prisiminus tai, kaip panašūs pokyčių procesai buvo įgyvendinami kitose įstaigose, yra vienas – nepamirškime, kad visi pokyčiai visų pirma turi būti vykdomi dėl paprastų pareigūnų ir efektyvesnės, saugesnės jų tarnybos.
Kalbant apie konkrečius ir matomus tarnybos darbus, galiu paminėti kelis dalykus.
Logistika
Nors ir vėluojant, pagaliau buvo atnaujintas VSAT transporto parkas. Biurokratines kliūtis įveikti ne visuomet lengva, tačiau džiaugiuosi, kad šis darbas jau padarytas. Taip pat atnaujinama tarnybinė uniforma, ketinama pereiti prie vieno modelio uniformos. Detaliau apie tai galėsime pakalbėti vasarą, kai uniformos bus pristatytos bendruomenei. Vadovybė pradėjo atnaujinti ir specialiąsias tarnybos priemones. Puiku, tačiau norėtųsi, kad jos būtų įsigytos kaip galima greičiau, per trumpiausias įmanomas viešųjų pirkimų leidžiamas procedūras ir laikotarpius, o šis procesas turėtų nuoseklų tęstinumą.
VSAT Aviacijos valdyba iki šiol neturi vadovo, o tai daro tiesioginę įtaką šio svarbaus ir specifinio padalinio veiklos efektyvumui. Nerimą kelia ir jau pasirodžiusi informacija apie galimą moderniausio valdybos sraigtasparnio netekimą. Taip pat nėra iki galo aišku, ar bus įsigyta kita analogiška ir sudėtingiausioms operacijoms vykdyti tinkanti skraidymo priemonė, tad laukiame aktualios informacijos.
Pokyčiai ir vadyba
Noriu atkreipti dėmesį, jog VSAT būtina stiprinti vadybą ir vadovų komandą. Tarnybai ir bendruomenei reikalingi ne atsitiktiniai žmonės, o geriausi vadovai, į kurių kvalifikaciją būtina nuolat investuoti. Juk nuo to didžiąja dalimi priklauso efektyvus ir komandinis padalinio darbas, o tai reiškia ir Lietuvos, ir Europos Sąjungos sienų apsaugos efektyvumas. Akivaizdu, kad VSAT pridedamos papildomos policinės funkcijos. Šiuo atžvilgiu, labai svarbu nepamiršti, kad naujos funkcijoms vykdyti būtinos papildomos lėšos. Finansavimas reikalingas įrangai, tarnybos priemonėms, pareigūnų apmokymams. Atskiras svarbus akcentas yra Branduolinės energetikos objektų apsaugos dalinio, iki šiol priklausančio VSAT, perdavimas Viešojo saugumo tarnybai. Būtina užtikrinti, kad šis rudenį vyksiantis perdavimas nebūtų tik formalus, turime dėti maksimalias pastangas, kad būtų išsaugoti šio specifinio padalinio paruošti profesionalai.
Pasieniečių motyvacija
Pasieniečių darbo užmokesčio didinimui šiemet papildomai skirta 3,2 mln. eurų. Turiu pasakyti, kad profesinės sąjungos jau girdi pirmuosius pareigūnų nepasitenkinimus ir skundus: darbo užmokestis kol kas nedidėjo tiek, kiek buvo žadėta ir tikimasi. Manau, tai yra natūralu, nes esame pačioje proceso pradžioje. Primenu, kad 2019 m. buvo planuojama kelti atlyginimus apie 100 eurų.
Savo ruožtu, šiuo metu renkame informaciją apie darbo užmokesčio pokyčių dinamiką tarnyboje sausio ir vasario mėnesiais, o tada spręsime, kokius namų darbus turime daryti. Detalesnę informaciją apie įvykusius vertinimus ir darbo užmokesčio kėlimą pateiksime artimiausiu metu. Tačiau po šiandien vykusio susitikimo su VSAT vadovybe paaiškėjo, kad, kaip rodo pirmųjų metų mėnesių duomenys, algos kilo nuo 25–30 iki 140 eurų. Taip pat VSAT vadovybė numato, kad 2019 metais turės būti atliekami eiliniai ir neeiliniai vertinimai. Neeilinius vertinimus planuojama atlikti liepos mėnesį. Šių vertinimų prioretu laikomas labai gerai tarnybą atliekantis ir mažiausias pajamas gaunantis pareigūnas.
Visgi jau matome, kad yra atvejų, kai labai gerai dirbančio žmogaus (pasiekusio puikius veiklos rodiklius) tarnyba yra vertinami tik „gerai“, o gerai dirbančių pareigūnų tarnyba įvertinama „labai gerai“ ir jiems didinamas darbo užmokestis. Analizuosime tokius atvejus ir, jei matysime klaidas ir neteisybę, aktyviai ginsime savo narius. Gali būti, kad jau greitu metu pasirašysime šakos Kolektyvinę sutartį. Profesinių sąjungų ir VSAT derybininkai gana greitai sutarė dėl svarbiausių sutarties nuostatų. Dabar būtina kartu dėti visas pastangas, kad sutarties projektas neužstrigtų VRM, kur šiuo metu ir vyksta derybos, nes tokių pirminių indikacijų lyg ir turime.
VSAT biudžetas
Dar keli žodžiai apie VSAT biudžetą. Nuo 2016 m. sistemos finansavimas nuolat didėja, manau, tai yra nemažas Vyriausybės ir Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto nuopelnas. Visgi ir šioje srityje norėtųsi spartesnės pažangos, juolab kad Vyriausybė yra įsipareigojusi didinti pareigūnų darbo užmokestį 30 proc. ir pasiekti, kad iki 2020 m. minimalus atlyginimas būtų apie 1000 eurų (programa 1000).
Baigdamas noriu pasidžiaugti, kad visuomenės pasitikėjimas pasieniečiais išaugo nuo 57 proc. (2014 m.) iki 70 proc. (2018 m.). Tai malonus ir įpareigojantis mūsų tarnybos įvertinimas, bet kartu ir atsakomybė kiekvienam pasieniečiui ir VSAT bendrai.
Apibendrindamas Medininkuose vykusį renginį noriu išskirti 3 svarbiausius dalykus. Pirma, vertinkime ir branginkime sistemoje dirbančius žmones. Išgirskime juos kasdien, o ne tik per šventes ar jiems paliekant tarnybą. Antra, darykime tai, ką deklaruojame, verskime pažadus konkrečiais darbais. Tai liečia ir vadovus, ir politikus. Turėkime aiškius tikslus, siekime jų ir prisiimkime atsakomybę už rezultatus, ne procesą. Pasakykime tarnyba besidomintiems ir pradedantiems jauniems žmonėms, kas jų čia laukia, kokios yra darbo sąlygos, atlygis, darbo priemonės. Nemaskuokime problemų gražiais netikrais vaizdais, o kartu spręskime jas. Trečia, garantuokime veiklos ir darbų tęstinumą (kalbu, pavyzdžiui, apie aprūpinimą uniformomis, tarnybai būtinomis darbo priemonėmis, darbo užmokesčio didėjimą, IT sistemų vystymą). Tarnybos tobulinimas turi būti nuolatinis procesas, o juo rūpintis turi visi sistemos žmonės (vadovai ir eiliniai pareigūnai) ir politikai.